زاکانی در نشست خبری عنوان کرد؛ راه‌اندازی تراموا در تهران-راهبرد معاصر

زاکانی در نشست خبری عنوان کرد؛ راه‌اندازی تراموا در تهران

شهردار تهران در چهارمین نشست خبری از راه اندازی تراموا در پایتخت در سال جاری خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۱۲ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 03
کد خبر: ۱۹۲۴۳۴

به گزارش راهبرد معاصر، چهارمین نشست خبری علیرضا زاکانی شهردار تهران با محوریت حوزه حمل و نقل عمومی دقایقی پیش آغاز شد.

شهردار تهران در این نشست خبری از راه‌اندازی تراموا در تهران خبر داد و گفت: تمام مطالعات انجام شده و به احتمال زیاد، هفته آینده تفاهم‌نامه در این زمینه بسته می‌شود.

 

زاکانی با بیان اینکه تراموا در خط یک بی‌آرتی از ترمینال شرق تا میدان آزادی به طول 18 کیلومتر راه‌اندازی می‌شود، گفت: احداث تراموا مقرون به صرفه و صلاح است و پیش‌بینی کرده ایم سالانه 55 میلیون مسافر می‌توانند از طریق این خط جابجا شوند.

 

شهردار تهران تأکید کرد: این تراموا ظرف مدت 18 ماه ساخته می‌شود و به احتمال زیاد از سال جاری آغاز به کار می کند.

 

زاکانی با بیان اینکه 270 کیلومتر خط مترو با 115 ایستگاه داریم، گفت: 1500 واگن مترو داشتیم که از این تعداد 28 واگن از رده خارج و بخش زیادی از و اگن‌ها هم نیاز به بازسازی و اورهال داشت.

 

وی با بیان اینکه از سال 85 تا سال 1399 (طی 15 سال) 416 دستگاه واگن مترو بازسازی شده بود، گفت: از سال 1400 تا 1401، 251 واگن بازسازی شده و 42 واگن هم در حال بازسازی است و تا خرداد سال آینده 428 واگن بازسازی می‌شود.

 

زاکانی ادامه داد: سه رام قطار که از رده خارج شده بودند بازسازی شده و ارتقاء یافتند.

 

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش به حوزه اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: 8 خط بی‌آرتی داریم و به دنبال مهندسی خطوط هستیم. با این حال خطوط نیاز به طراحی داشتند. ما تهران را با 1860 دستگاه اتوبوس تحویل گرفتیم و 360 دستگاه اتوبوس جدید هم خریداری کردیم که البته 172 دستگاه با کمک وزارت کشور و الباقی با ظرفیت خود شهرداری تهران تهیه شد.

 

به دنبال برقی سازی شهر هستیم

زاکانی با بیان اینکه به دنبال برقی‌سازی شهر هستیم گفت: خطوط تراموا را در تهران راه‌اندازی می‌کنیم و در این زمینه هم مطالعات صورت گرفته است.

 

وی به هوشمندسازی شهر اشاره کرد و گفت: اقداماتی در این رابطه انجام شده است، همچنین تا پایان شهریور سال جاری 500 دستگاه اتوبوس بازسازی و وارد ناوگان می‌شود با این حال خیلی از اتوبوس‌ها نیاز به بازسازی دارند. همچنین به دنبال این هستیم که 500 دستگاه دیگر هم اضافه کنیم.

 

شهردار تهران به بسته شدن قراردادها برای خرید اتوبوس اشاره کرد و گفت: طی تعهدات انجام شده بالغ بر 260 دستگاه اتوبوس تحویل خواهیم گرفت و در مجموع ما قرارداد 2500 دستگاه اتوبوس را منعقد کرده ایم.

 

30 هزار ون به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می شود

وی در مورد اینکه در مسیر توسعه مترو، تراموا و اتوبوس هستیم گفت: به دنبال یک الگوی جدید دیگر هم هستیم و آن هم ورود ون است که تفاهم‌نامه‌ای با وزارت صنعت و معدن در رابطه با خرید 30 هزار ون راداشته‌ایم که این ون‌ها قابلیت جابجایی 11 تا 14 نفر را دارند، ا ین 30 هزار ون معادل 10 هزار اتوبوس است. هر سه ون به اندازه یک دستگاه اتوبوس امکان جابجایی دارد. البته خدمات ارائه شده و در مسیر تحقق گام برمی‌داریم.

 

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه پیش‌پرداخت خرید 630 دستگاه واگن به صورت تهاتر نفت است یا ال‌سی، گفت: دولت 15 درصد سهم خود را برای خرید 630 دستگاه واگن داده است، البته طرف خارجی گفت در صورتی که 15 درصد را بدهید 161 دستگاه واگن هم اضافه می‌شود. البته این را بگویم که این کار در مسیر نقل و انتقال پول است و بنده هم روز گذشته با آقای فرزین در این زمینه صحبت کردم، فعلا کارها خوب پیش می‌رود و امیدواریم به زودی گامهای نهایی برداشته شود و برای پیگیری همین موضوع قرار است به چین برویم تا فاصله تحویل محموله اول را کوتاه‌تر کنیم.

 

زاکانی در خصوص فروش اوراق مشارکت گفت: 1300 میلیارد از اوراق مشارکت برای ما با قدرالسهم 50 درصدی است که همه اسناد آن امضا هم شده است. 1000 میلیارد تومان قدرالسهم صد درصدی و 500 میلیارد هم برای اتوبوسرانی است، البته ما دنبال این هستیم سقف را بالاتر ببریم.

 

هزینه 200 میلیون یورویی ساخت تراموا

وی در خصوص به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چقدر بودجه برای ساخت تراموا در تهران لازم است؟، گفت: ما برای سقف مطالعات تراموا بودجه‌ای درنظر گرفتیم. کل بودجه شهرداری 76 هزار و 850 میلیارد تومان است و امروز بیش از یک‌سوم عبور کرده‌ایم. به همین دلیل برای ساخت تراموا اعتبار لازم را داریم که همین امسال هم باید شروع کنیم و بعد متمم ببریم و اصلاحیه بودجه را بگیریم. تفاهم‌نامه به زودی بسته می‌شود و هزینه ساخت تراموا 200 میلیون یورو است.

 

شهردار تهران در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه اخباری منتشر شده در رابطه با اینکه دولت سهم خود را از خرید 630 دستگاه نداده و شهرداری با پیش‌پرداخت خود 195 واگن را خریداری کرده است،این موضوع صحیح است؟ گفت: ما پیش‌پرداخت 600 واگن راداده‌ایم و 195 واگن هم تحویل گرفتیم و در مراحل شماره‌گذاری هستیم ،دولت هم قرار است قدرالسهم خود را بدهد و مشکلی وجود ندارد.

 

زاکانی به مطالعات انجام شده خط 10 بی‌آرتی اشاره کرد و گفت: این خط جدید از انتهای همت خواهد بود و مصوبات خود را داشته است و انشالله آن را عملیاتی می‌کنیم.

 

رایزنی برای ورود 200 هزار دستگاه موتور برقی و 50 هزار تاکسی برقی

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص موضوعات مربوط به تاکسی ها گفت: 76 هزار و 786 تاکسی داریم که بخش عمده‌ای از آنها فرسوده هستند. 5 هزار تاکسی نوسازی شده است. البته من همین جا جا دارد از وزیر صمت قبلی و وزیر صمت فعلی تشکری داشته باشم که اهتمام ویژه‌ای برای برقی‌سازی تهران دارند. طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته 200 هزار دستگاه موتوربرقی و 50 هزار تاکسی برقی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می شوند، البته باید زیرساخت‌ها فراهم شود،با این حال تهران گام بزرگی در مسیر برقی‌سازی برداشته است.

 

زاکانی همچنین در بخش دیگر سخنانش در خصوص انتقال باراندازهای تهران گفت: 30 درصد از این بارها بدون مصرف در تهران به خارج شهر منتقل می‌شوند و عملا برای ما آلودگی و فرسودگی زیرساخت‌ها را دارند. به دنبال هوشمندسازی در این زمینه هستیم و گام‌های جدی برداشته شده چرا که قصد داریم آلودگی هوا و ترافیک را برطرف کنیم./فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار